BRF-Nyheter och Styrelsetips

Vattenskada i bostadsrätt

Några av de vanligaste skadorna fastigheter råkar ut för är just vattenskador. Har er bostadsrättsförening rätt försäkringsskydd vid eventuell skada? Vad kan man göra för att förebygga vattenskador? Här följer en guide och tips rörande vattenskador i BRF:er.

Om din bostadsrätt drabbas av en vattenskada kan du få hjälp från tre håll:
  1. Din egen bostadsrättsförsäkring
  2. Direkt från föreningen
  3. Föreningens fastighetsförsäkring

Skulle du som boende eller styrelsemedlem upptäcka en vattenskada i lägenhet eller fastighet måste man alltid först hantera ärendet i styrelsen för föreningen oavsett om den boende har en egen bostadsrättsförsäkring eller ej. Detta då föreningen alltid har ett visst ansvar för delar av processen, så som fuktbesiktning, upprivning av det skadade området samt torkning.

När du misstänker eller upptäcker att en fuktskada uppstått i din lägenhet ska du:

  1. Kontakta föreningen och meddela vad som hänt.
  2. Föreningen kontaktar sitt försäkringsbolag och tar dit en fuktbesiktningsfirma.
  3. Du som boende kontaktar ditt försäkringsbolag.
  4. Besiktningsmannen kommer till din lägenhet och utför en första fuktbesiktning.
  5. Ditt försäkringsbolag kommer begära in den rapport som besiktningsmannen framställer efter utförd fuktbesiktning.
  6. Du måste inkomma med denna till ditt försäkringsbolag, den får du av föreningen.
  7. Ditt försäkringsbolag kommer utifrån rapporten se vad som hänt och utifrån det göra en preliminär bedömning om skadan kan eller ska täckas av din egen försäkring.
  8. Oftast behöver föreningen ta in en byggfirma som river upp golv/väggar för ytterligare besiktning. Det är ibland endast då man får reda på skadeorsaken.
  9. Efter det sammanställs en ny rapport, vilken du måste skicka till ditt försäkringsbolag.
  10. När ditt försäkringsbolag läst och utvärderat den andra rapporten och fått en bättre bild av skadeorsaken kommer de besluta om eller hur de kan ersätta skador på ytskikt och eventuella installationer[1]
  11. Om ditt försäkringsbolag tar på sig att ersätta återställningen av skadorna blir nästa steg att kontakta ett byggbolag och ta in offert.
  12. Ibland kan försäkringsbolaget låta dig använda dig utav samma byggare som utfört upprivning för att underlätta processen. Men det är inte en garanti, oftast har varje försäkringsbolag speciella avtal med särskilda byggbolag de vill att du vänder dig till.
  13. När offert har godkänts blir nästa steg att invänta torkningsprocessen, detta tar olika lång tid beroende på skadans omfattning. De flesta försäkringsbolag erbjuder tillfälligt boende om skadan skett i exempel kök eller badrum, alternativt en kontant ersättning om du bor hos någon. Observera att försäkringsbolagen inte tar hänsyn till störningsmoment så som brummande fläktar eller att skadan enbart är en obekvämlighet.
  14. När torkningsprocessen är klar kan byggbolaget sätta igång med återställningen.[2]

Allabrf är en oberoende försäkringsförmedlare som är specialister på BRF-försäkringar. Vi guidar, jämför, upphandlar och säkerhetsställer att er förening är rätt försäkrad till bästa pris. Har ni koll på att er BRF är rätt försäkrade?

Hos oss kan ni få en kostnadsfri analys av er bostadsrättsförenings försäkring och få reda på om ni betalar för mycket. Kom i kontakt med oss idag genom att klicka här.


[1] Skulle skadan ej ersättas av försäkringsvillkoren måste du bekosta återställningen av ytskikten på egen hand.
[2] Notera att försäkringsbolaget ersätter det skadade området. Behövs ytterligare åtgärder göras för att återställa men inte har med skadan att göra kan du behöva bekosta detta själv utöver självrisk och eventuella åldersavdrag.
Försäkring