BRF-Nyheter och Styrelsetips

Boende i BRF blev av med sin lägenhet

När en bostadsrättsförening sökte kontakt med en boende för att genomföra en obligatorisk ventilationskontroll, OVK, lyckades man inte få kontakt eller tillgång till lägenheten. Det resulterade i att den boende blev uppsagd och eftersom bostadsrättshavaren inte godtog uppsägningen gick ärendet vidare till tingsrätten.

Tingsrätten gjorde bedömningen att nyttjanderättsavtalet ska upphöra och bostadsrättsinnehavaren dömdes även till att betala 55 138 kronor i rättegångskostnader.

Denna typ av problem kan i vissa fall förebyggas genom att föreningen har etablerat bra kontaktvägar mellan styrelse och boende. T.ex. genom boendeapp eller moderna kommunikationsverktyg. Men även att styrelsen ser till att ha både mail- och telefonnummer till alla sina boende.” säger Johan Wahlström, förvaltningschef för Allabrf:s ekonomiska förvaltning.

Ibland kan OVK-besikningar bli en kostsam och tidskrävande process för bostadsrättföreningar. Här är det viktigt med goda kommunikationer och relationer mellan styrelser och boenden för bästa utfall. Vid ett utfall likt denna ökar inte bara kostnaden för föreningen utan det försvårar även möjligheten för att kunna utföra de åtgärder som planerats. I många fall kan föreningen få råd och support av sin förvaltare för att på bästa sätt undvika en långdragen process och onödiga kostnader.

I vissa fall räcker det dock inte med bra kommunikation från styrelsen, utan det behövs mer handfasta åtgärder. Vi rekommenderar alltid att föreningen rådfrågar jurister innan man vidtar sådana” fortsätter Johan.
Premium Förvaltning